Periodieke controle (Sealen, Fluoride)

Wil je een gezond gebit dat lang mee gaat, dan is periodieke controle belangrijk?

Begin dan met regelmatige periodieke controle bij de tandarts, immers voorkomen is nog steeds beter dan genezen.

Uiteraard wilt u dat uw tanden en kiezen uw hele leven meegaan en u wilt ze gezond en pijnvrij houden.

Uw gebit en mond zijn essentiële onderdelen van uw lichaam en zij hebben de juiste zorg nodig, net zoals alle andere delen van uw lichaam.

Sommige mensen hebben geluk en hebben een goed gebit, maar de meeste mensen met een goed gebit, zorgen er ook goed voor.

De beste manier om ervoor te zorgen dat uw gebit zo lang mogelijk gezond blijft en de kans op pijn zo klein mogelijk wordt gemaakt, is door preventieve zorg thuis en bij uw tandarts of mondhygiëniste.

Waar bestaat preventieve tandheelkunde uit?

• Regelmatig controleren van de conditie van uw tanden en tandvlees. Minstens 1 keer per jaar, maar bij voorkeur iedere 6 maanden. Uw tandarts kan u vertellen hoe vaak. Soms ook is het maken van röntgenfoto’s nodig
  • Gebitsreiniging waar nodig of gewenst, om tandsteen en plaque te verwijderen
  • Mondhygiëne instructie waar nodig
  • Voedingsadviezen.

Waarom zijn controles belangrijk?

De tandarts of mondhygiënist zal uw gebit bekijken om na te gaan of er gaatjes of andere problemen zijn die om aandacht vragen. Als u regelmatig voor controle komt, dan kunnen gaatjes gevonden worden voordat ze veel groter worden en het te laat is.

Tijdens de controle zal de conditie van uw tandvlees beoordeeld worden en de tandarts of mondhygiëniste zal bekijken of plak en tandsteen zich op de tanden hebben gevormd. Hiervoor wordt een speciale beoordelingsmethode gebruikt. Dit onderzoek is dus heel belangrijk omdat deze factoren de voornaamste oorzaak zijn van het verlies van tanden en kiezen.

Het schoonmaken van tanden en kiezen

Dit is HEEL belangrijk bij preventieve zorg en hier volgt waarom:

1. Om tandvleesaandoeningen te voorkomen

Een tandvleesziekte is over het algemeen een ontsteking van het weefsel rondom de tanden en kiezen. Dit probleem kan gemakkelijk verder trekken naar het kaakbot waar uw tanden en kiezen in vastzitten en is één van de voornaamste oorzaken van het verlies van tanden en kiezen bij volwassenen. Als er in een vroeg stadium een juiste diagnose wordt gesteld kan het probleem meestal volledig verholpen worden. Als het niet behandeld wordt kan en zal er vaak een veel ernstiger en vergevorderd stadium van tandvleesziekte ontstaan. Regelmatige gebitsreiniging en controles, dagelijks reinigen tussen de tanden en kiezen, bijvoorbeeld door tandenstokers of floss, en elke dag grondig poetsen zijn de voornaamste factoren bij het voorkomen van tandvleesaandoeningen.

2. Om te helpen bij het behouden van een goede lichamelijke gezondheid

Recente studies hebben hartaanvallen en beroertes gekoppeld aan tandvleesaandoeningen door slechte mondhygiëne. Regelmatige gebitsreiniging, minimaal twee keer per jaar, om uw gebit en tandvlees gezond te houden, kan mogelijk andere lichamelijke klachten afnemen.

3. Om uw tanden en kiezen te behouden

Aangezien ziekten van het tandvlees als voornaamste oorzaak gezien worden van het verlies van tanden en kiezen bij volwassenen, zijn regelmatige gebitscontroles, reiniging, poetsen en flossen noodzakelijk om zo lang mogelijk uw tanden en kiezen te behouden. Het behouden van uw tanden en kiezen betekent dat u beter kunt kauwen en uiteindelijk betekent het een betere lichamelijke gezondheid.

Wat is tandsteen?

Tandsteen zet zich vast op de tanden en kiezen, op plaatsen, waar u een tijd lang niet bent geweest met tandenborstel, floss of een ander reinigingsmiddel, zoals een tandenstoker. Het is kalk, dat uit het speeksel vandaan komt en deze kalk gaat op plaatsen zitten, die niet goed gereinigd zijn. U kunt tandsteen niet met een tandenborstel verwijderen omdat het heel hard is. Het moet verwijderd worden door een mondhygiënist of tandarts met de juiste instrumenten.

Waarom is tandsteen slecht?

Dan komt het probleem: op die tandsteen gaan bacteriën zitten en die bacteriën hebben daar een geweldig leven: zij vermenigvuldigen zich sneller dan konijnen. Het lichaam komt daartegen in actie en stuurt zijn “soldaten” van het afweersysteem erop af en zo ontstaat er een “slagveld”. Dit slagveld is uw tandvlees, dat gaat bloeden en later ook uw kaakbot, dat in deze oorlog als het ware “opgegeten” wordt. Het vervelende is, dat u hier vrijwel niets van merkt, behalve dan soms als u in een appel bijt, goed oplet en dan bloed ziet. Dit vergevorderde stadium van het tandvleesprobleem, noemen we parodontitis. Als dit stadium, waarbij het tandsteen ver onder het tandvlees zit, eenmaal bereikt is, is een parodontale behandeling nodig wat niet meer onder “voorkomen” valt, maar onder genezing van ziekte.

Wat kan er gebeuren als de tandsteen niet verwijderd wordt?

Dit proces kan jarenlang doorgaan, zonder dat u er ook maar iets van merkt. Maar op een kwade dag merkt u het misschien wel: een tand of kies kan een beetje bewegen, doordat hij niet meer zo stevig in de kaak staat. En op een gegeven moment is de tand zó los, dat hij niet meer te redden is.

Dit is waarom uw tandarts of mondhygiënist iedere keer tandsteen zal verwijderen als dit tijdens de controle ontdekt wordt.

Als er tandsteen opgebouwd is of als er veel tandplak (het gele laagje van bacteriën op de tanden dat uiteindelijk tandsteen wordt) aanwezig is, zal er reinigings– en hygiëne instructie gegeven worden om te voorkomen dat tandsteen zich weer zal gaan ontwikkelen. Het is soms nodig om deze instructie te herhalen om zeker te zijn dat de patiënt echt begrijpt wat er moet gebeuren.